Terveelliset ruokatottumukset torjuvat korkeaa verenpainetta

Hyvät ruokatottumukset ja muut terveelliset elintavat ehkäisevät korkeaa verenpainetta, vahvistaa lääketieteellisessä JAMA-lehdessä julkaistu tuore tutkimus. Tehokkaita suojatekijöitä ovat muun muassa normaalipainoisena pysyminen, säännöllinen liikunta, verenpainetta alentava ruokavalio ja vähäinen alkoholinkäyttö.

 

Verenpainetta alentava niin kutsuttu DASH-ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, täysjyväviljaa sekä maitovalmisteita. Pähkinät ja siemenet ovat osa ruokavaliota, kun taas lihan, rasvan ja erityisesti makeisten määrä on rajoitettu. Vähärasvaista tai rasvatonta maitoa ja maitovalmisteita suositellaan nautittavan neljä annosta päivittäin.

 

Normaalipaino suojasi voimakkaimmin

Yhdysvaltalaistutkimus selvitti korkeaan verenpaineeseen liittyviä elintapatekijöitä niin kutsutussa Nurses' Health Study -aineistossa. Tutkimuksessa seurattiin 14 vuoden ajan 84 000 terveen 27–44-vuotiaan naisen ruokatottumuksia ja elintapoja sekä terveydentilaa.

 

Tutkimuksen alussa kaikkien koehenkilöiden verenpaine oli normaalilukemissa, mutta ikääntymisen myötä yli noin 15 prosentilla naisista todettiin korkea verenpaine.

 

Terveellisten tottumusten todettiin suojaavan naisia korkealta verenpaineelta. Voimakkain edullinen vaikutus huomattiin normaalipainoisena pysymisellä. Mitä useampi suojatekijä naisilla oli, sitä pienempi oli heidän riskinsä sairastua. Tutkimuksesta kertoi Maito ja terveys ry.

 

Korkea verenpaine on merkittävä ehkäistävissä oleva riskitekijä monelle sairaudelle, muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille sekä dementialle.

 

04.02.2009 Ruokatiedon uutiset