Taantuma ei ole vähentänyt kokeilunhalua ruokaostoksilla

Uutuustuotteet kiinnostavat ihmisiä, eikä taantuma ole vähentänyt kokeilunhalua ruokaostoksilla, sanoo kaupallinen johtaja Jukka Koivunen Keskosta. Elämykset ja uutuudet ovat merkittävä trendi ja niin resepteistä kuin ruokakaupastakin haetaan ideoita ja innoitusta ruuanlaittoon.

 

Vastakohdat täydentävät toisiaan myös ruokakaupan ostoskärryssä, voi todeta, kun lukee Koivusen listaa ruokakaupan trendeistä juuri nyt. Trendejä ovat elämykset ja uutuudet, herkuttelu ja hemmottelu, terveellisyys ja hyvinvointi sekä vastuullisuus.

 

Painonhallinta jo megatrendi

 

Nopean ja helpon arkiruokailun vastapainona monilla perheillä on viikonloppuharrastuksena ruuanlaitto ja yhteiset ruokahetket, joissa yhdistyy hemmottelu ja herkuttelu perheen ja ystävien kesken.

 

Ylipaino on maailmanlaajuinen puheenaihe ja painonhallinnasta on Koivusen mukaan tullut selvä megatrendi. Itsestä huolehtiminen on noussut kiireisen arjen vastapainoksi ja terveyspanokseksi. Vastuullisuus, esimerkiksi reilun kaupan ja luomutuotteet ovat pitäneet pintansa taantumasta huolimatta, sillä niiden käyttäjäkunta on varsin uskollista.

 

Kotitalousopettaja Leena Korkalainen Keskon koekeittiöstä kertoo, että taantumalla on ollut vaikutusta suomalaisten ruuanlaittoon. Ruokaa tehdään nyt enemmän perusraaka-aineita käyttäen ja kaivataan reseptejä kauden raaka-aineista, jotka ovat juuri parhaimmillaan ja lisäksi edullisia.

 

1.12.2009 Ruokatiedon uutiset