Sata grammaa täysjyvää päivässä voi laskea verenpainetta

 

Verenpainettaan voi laskea syömällä noin sata grammaa täysjyväviljatuotteita päivittäin, Aberdeenin yliopiston tutkimus osoittaa. Täysjyvän hyödyistä on saatu viitteitä aiemminkin, mutta ensimmäistä kertaa vaikutus on osoitettu kokeellisessa tutkimuksessa.


Täysjyvävehnän ja -kauran lisääminen ruokavalioon näkyi osallistujilla selvänä verenpaineen laskuna tutkimuksen aikana. Verrattuna valkoista vehnää syöviin, laski täysjyvätuotteita nauttineiden systolinen verenpaine 6 mmHg ja diastolinen 3 mmHg.


Verenpaineen muutos on samaa luokkaa kuin monissa verenpaineen lääketutkimuksissa. Tutkijat arvioivat, että tutkimukseen osallistuneille vaikutus merkitsee noin 15 prosenttia vähemmän sepelvaltimotauteja ja 25 prosenttia vähemmän aivohalvauksia.

 

Kontrolliryhmä söi valkoista vehnää

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa runsaat 200 tervettä keski-ikäistä ihmistä söi ennen tutkimusjaksoa valkoista vehnää neljän viikon ajan. Tämän jälkeen he noudattivat 12 viikon ajan normaalia ruokavaliotaan.


Sen lisäksi osa heistä nautti 70 - 80 grammaa täysjyvävehnäleipää ja 30 - 40 grammaa täysjyvämuroja, toiset saman verran täysjyvävehnää ja -kauraa ja kolmas ryhmä vain teollisesti jalostettua valkoista vehnää. Tutkimuksesta kertoi Uutispalvelu Duodecim.

 

24.09.2010 Ruokatiedon uutiset